یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۰۳

قاليباف: هيچ سندي معتبرتر از قانون اساسي نداريم

قاليباف در همايش ملي مسئوليت اجراي قانون اساسي گفت: هيچ سندي معتبرتر، مؤثرتر، مورد وثوق‌تر و در دسترس‌تر از قانون اساسي نداريم.

به گزارش «تابناك» به نقل از ايسنا، محمدباقر قاليباف رئيس مجلس شوراي اسلامي در همايش ملي مسئوليت اجراي قانون اساسي كه صبح امروز(شنبه، ۱۲ آذر ماه) به مناسبت روز قانون اساسي در سالن اجلاس سران و با موضوع احصاي راهكارهاي مؤثر اجراي قانون اساسي بر اساس اصل ۱۱۳ قانون اساسي و تفسير شوراي نگهبان از اين اصل برگزار شد، در كنار ساير رؤساي قوا حضور يافت.

مقالات بيشتر:وكيل خانم در تهران

قاليباف در اين همايش گفت: در ابتدا به سهم خودم به همه عزيزان و بزرگواران و انديشمندان در حوزه حقوق، از بخش هاي مختلف دانشگاهي و بخش هاي دولتي، حوزه هاي علميه، برادران و خواهران گرامي و همچنين مهمانان خارجي حاضر در اين جلسه عرض خير مقدم دارم.

رئيس مجلس شوراي اسلامي ادامه داد: در ابتدا درود مي فرستم به روح پرفتوح شهدا و امام شهدا، امامي كه جز براي خدا كلامي نگفت و جز در راه خدا گامي برنداشت و به ويژه درود مي فرستيم به روح پرفتوح شهيد بهشتي(ره)، شهيدي كه در پايه گذاري، شكل گيري و تصويب قانون اساسي، نقش بسيار كليدي و اساسي را ايفا كردند و همچنين تشكر مي كنم از عزيزان خود در دولت، به ويژه برادر عزيز و مجاهدم دكتر دهقان، معاون حقوقي رياست محترم جمهور كه در اين روز عزيز اين فرصت را فراهم كردند كه به يك بحث مهم در حوزه اجراي قانون اساسي بپردازيم.

وي در ادامه با بيان اينكه همه ما بر موضوع اهميت قانون اساسي و نقش آن در انسجام ملي و وحدت ملي و در پيشرفت كشور خود از اين مسير، اتفاق نظر داريم، عنوان كرد: نزديك ترين و سهل الوصول ترين و مطمئن ترين راه براي تعيين روابط و انسجام بين حاكميت، مردم و جامعه و براي حفظ يكپارچگي كشور و انسجام ملي خود، هيچ سندي معتبرتر، مؤثرتر، مورد وثوق تر و در دسترس تر از قانون اساسي نداريم پس همه بايد با هر گرايش، دين، مذهب و سليقه و قوميتي كه در ايران عزيز زندگي مي كنيم و شهروند جمهوري اسلامي محسوب مي شويم بايد به آن احترام بگذاريم.

قاليباف در ادامه با بيان اينكه همه ما بايد قانون اساسي را ميثاق ملي خود بدانيم و اولين نكته‌اي كه بايد همه به آن توجه كنيم، فرهنگ قانون گرايي است، عنوان كرد: قانون و اجراي آن و فرهنگ قانون‌گرايي، مهم‌ترين زيرساخت نرم افزاري براي هر جامعه و حاكميتي است و البته كه بيشتر و پيشتر از هر كسي، نمايندگان و كارگزاران نظام مكلف به تعهد به اجراي قانون اساسي هستند.

رئيس مجلس در ادامه با بيان اينكه همه ما بايد بدانيم دور زدن قانون، استناد گزينشي به قانون يا تبعيض در اجراي قانون، بدترين صدمات و لطمات را به فرهنگ قانون‌گرايي مي‌زند خصوصاً اگر از مسئولان در اجراي قانون سر بزند، اظهار داشت: دور شدن از قانون به انگيزه روان شدن و تسريع در امور آسيب‌هايش آنقدر زياد است كه چنين كاري به صرفه مادي و معنوي ما نبوده و نخواهد بود.

وي گفت: امام(ره) فرمايشي دارند با اين مضمون كه خروج از چارچوب اختيارات ضررش بيشتر از رشد كار در نقطه ديگري است. پس به بهانه اينكه قصد داريم مشكلي را حل كنيم و يا موضوعي را زودتر پيش ببريم، حقي را به حق دار بدهيم، عدالتي را برقرار كنيم، نبايد باعث قانون گريزي شويم كه عملي نابخشودني و كار غيرعقلاني است.

 

قاليباف در ادامه تصريح كرد: در اهميت قانون اساسي ما همين بس كه بدانيم در دو سه ماه اخير دشمن كجا را هدف قرار گرفته است؟ امروز دشمن انسجام و وحدت ملي ما، يكپارچگي سرزميني ما و در حقيقت دشمن همه ويژگي‌هاي قانون اساسي و ميثاق ملي ما را مورد هجمه قرار داده از اين رو بايد بدانيم برنامه دشمن عليه هويت ملي، امنيت ملي و پيشرفت ملي ما است. پس همه آنهايي كه دل در گرو ايران عزيز و دل در گرو اسلام و افتخار اين سرزمين دارند بايد براي اجراي تمام عيار قانون اساسي تلاش كنند كه اجراي قانون اساسي باطل السحر برنامه دشمن عليه هويت ملي، امنيت ملي و پيشرفت ما است.

رئيس قوه مقننه ادامه داد: در همين دهه‌ها و سال‌هاي گذشته وقتي نگاهي با دقت بيشتر داشته باشيم، برخي نيروها و دسته‌هاي سياسي را مي‌بينيم كه با قانون اساسي درافتاده‌اند، يا خواهان تجديدنظر در قانون اساسي هستند و يا از اجراي قانون اساسي طفره مي‌روند و شايد بهانه آنها اين باشد كه بگويند اين قانون اساسي كارآمد نيست.

وي در ادامه با تأكيد براينكه همه ما بايد بدانيم قانون اساسي ميثاق ملي همه ماست، عنوان كرد: ارزش هاي ما، اسلاميت، جمهوريت نظام و امنيت ما در اين قانون اساسي است. البته كه بايد توجه داشته باشيم همه ابعاد قانون اساسي را به طور متوازن اجرا كنيم تا قانون اساسي كارآمدي خود را به نمايش بگذارد.

قاليباف در ادامه با اشاره به اينكه اين سخن درست است كه هنوز ما از همه ظرفيت‌هاي قانون اساسي استفاده نكرده ايم، ابراز داشت: ما به قانون اساسي در همه قلمروهاي تدوين شده و پرداخته شده، توجه نكرده‌ايم و به بخشي از آنها هنوز عمل نكرده و يا به طور كامل و متوازن عمل نكرده‌ايم. از اين رو راهكار نجات دهنده براي ما اجراي كامل، متوازن و بدون تحريف و انحراف از قانون اساسي است.

رئيس مجلس شوراي اسلامي با يادآوري اين مطلب كه قانون اساسي ما قانون مترقي بوده و امروز حلال مشكلات ما در ابعاد مادي و معنوي است، اظهار كرد: در بحث حكمراني‌ نو كه نكاتي را بعضاً خدمت مردم در طي سال‌هاي قبل تا به امروز گفته‌ام، بر همين نكته تأكيد داشته‌ام كه آنچه نياز به تغيير دارد، نگاه ما و نحوه اجراي قانون اساسي بوده و حل مشكلات در تغيير قانون اساسي نيست.

وي در ادامه افزود: بايد بدانيم حكمراني يك امر ملي بوده و شعار جناحي نيست كه با خواستن يا نخواستن يك گروه و يا يك حزب، تعيين تكليف شود و بايد بدانيم كارآمدي ارزش كانوني حكمراني است. تا زماني كه ما به كارآمدي يك پاسخ روشن و مشخص ندهيم و تا زماني كه قدرت حل مسأله را پيدا نكنيم قادر نيستيم، مسأله حقوق اساسي مردم را پاسخ بدهيم.

قاليباف ادامه داد: وقتي به فصول قانون اساسي نگاه مي‌كنيم، در فصل سوم حقوق ملت، حقوق مردم و رابطه آن با كارگزاران، نمايندگان و حاكميت تعريف شده و هر كسي كه مدعي اين باشد كه بخواهد حقوق عامه را صورت داده، احيا كرده و پيش ببرد، بدون شك قانون اساسي مهم‌ترين تكيه گاه او، مهم‌ترين سند و بالاترين سند براي اين كار است.

رئيس نهاد قانونگذاري كشورمان در ادامه اولين حق مردم را حفظ كرامت آنها دانست و افزود: اولين حق مردم اين است كه ما يك زندگي خوب در سايه دين و به كارآمدترين شكل، برايشان فراهم كنيم و اين را مردم در همه شئونات زندگي خود ببينند. بدون شك فقر، فساد و تبعيض در تضاد با كرامت و منزلت انسان‌ها است.

وي در ادامه با اشاره به تعبير آيت‌الله جوادي آملي كه مي‌فرمايند مردم ستون دين هستند، يادآور شد: پس حق اين مردم و رضايت عامه به وسيله رعايت حقوق عامه اتفاق مي‌افتد و نگاه ما به حكمراني‌ نو نيز در همين رابطه ميان مردم، حاكميت و كارگزاران و نمايندگان است كه بالاتر از يك قرارداد اجتماعي است كه در مكاتب انسان‌ساخت مورد تأكيد قرار مي‌گيرد، قرار دارد.

 

قاليباف همچنين گفت: عمق باورها و نگاه اجتماعي ما مبتني بر قانون اساسي است كه برخاسته از فرهنگ قرآني و فرهنگ اهل بيت(ع) است و ما از بعد ديني، اخلاقي، اسلامي، انساني، دنيوي و اخروي به‌عنوان كارگزاران نظام در مقابل يكايك مردم خود و حقوق آنها مسئول هستيم و اين تنها از بعد اجراي يك قرارداد خاص نيست.

رئيس قوه مقننه با اشاره به اينكه در حكمراني اسلامي بر اين باور هستيم كه كارآمدي حق‌الناس است، اظهار داشت: كارآمدي صرفاً يك معيار مديريتي يا يك فضيلت اخلاقي نيست، بلكه يك حق است كه ما مسئولين بايد در هر بخش و هر سطحي اين حق را ادا كنيم.

وي بر همين اساس تصريح كرد: ماهيت حكمراني نو اينگونه است كه اين حق را نيز بايد با عمل ادا كنيم، نه با حرف و سخن؛ و اگر اين حقِ به حق مردم را آن هم به مردمي كه هر كجا اين كشور، نظام، آب و خاك؛ خون خواست، جان خواست، مال خواست، در پيروزي انقلاب، در دفاع مقدس، در مقابله با گروه هاي ضد انقلاب، در رسيدگي به حركت‌هاي مؤمنانه و كمك در سيل، زلزله و حتي در حوادث تلخ اخير ديديم چگونه بسيجيان و مردم جان خود را تقديم كردند به همين دليل ما نسبت به اين مردم مديون هستيم و كارآمدي و حق را بايد براي اين مردم انجام دهيم.

قاليباف در ادامه با بيان اينكه اين ميثاق ما با مردم است و مردم حق دارند با عمل ما، ما را ارزيابي كنند و نظر بدهند، يادآور شد: البته مردم ما آنقدر شريف، بزرگ، با محبت و اهل گذشت هستند كه از برخي نارسايي‌ها، كوتاهي‌ها و كم توجهي‌هاي ما چشم مي‌پوشند و هرگاه به كمك آنها نياز داريم، آنها را صدا مي‌كنيم و آنها در هر عرصه‌اي از جان، مال و آبروي خود براي عزت كشور خود و اسلام مي‌گذرند. اما واقعاً من و شما مسئولان بايد بگوييم تا كي و كجا؟

مقالات ديگر:كاشت دندان

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.