شنبه ۲۹ اردیبهشت ۰۳

اهدا كنندگان خون در يزد رايگان غربالگري ديابت مي‌شوند

خبرنگاران جوان:آقايي گفت: دارندگان كارت اهداي خون در استان يزد با حضور در مركز تحقيقاتي و درماني ديابت به صورت رايگان غربالگري ديابت مي‌شوند.

آقايي گفت: ديابت شايع‌ترين بيماري غيرواگير در استان يزد است و با توجه به توافق انجام شده بين سازمان انتقال خون يزد و مركز تحقيقاتي و درماني ديابت يزد، كليه اهدا كنندگان داراي كارت اهداي خون در استان يزد مي‌توانند با مراجعه به مركز ديابت يزد از غربالگري رايگان ديابت توسط پرستار مشاور و در صورت لزوم مشاوره پايه تغذيه‌اي از سوي كارشناس تغذيه بهره‌مند شوند.

مقالات بيشتر:وكيل خانم در تهران

او مي گويد: استان يزد رتبه اول تا سوم شيوع ديابت در كشور را دارد و در گام‌هاي بعدي، برنامه‌هاي آموزشي و مشاوره اي، پشتيباني سلامت اهداكنندگان خون و غربالگري براي بيماري‌هاي غير واگير ديگر مانند فشار خون بالا، سرطان‌ها و چاقي نيز انجام مي‌شود.

به گفته او سبك زندگي سالم علاوه بر حفظ سلامت جامعه مي‌تواند آمار اهدا كنندگان خون را افزايش دهد و عوامل خطر بيماري‌هاي غير واگير يكي از علت‌هاي اصلي معافيت موقت يا دائم افراد براي اهداي خون است كه آمار بالايي را به خود اختصاص مي‌دهد و نشر فرهنگ سلامت و سبك زندگي سالم با تكيه بر چهار بعد سلامت معنوي، رواني، جسمي و اجتماعي مي‌تواند اهدا كنندگان خون به ويژه جوانان را براي شركت در اين عمل خير مندانه ترغيب كند.

سرپرست اداره كل انتقال خون يزد گفت: اين برنامه‌ها علاوه بر تكريم و ارتقاي سلامت اهدا كنندگان، مي‌تواند دامنه افراد شركت كننده در اين فعاليت نوع دوستانه را بالا ببرد.

آقايي گفت: در ادامه اين طرح با هماهنگي معاونت بهداشتي دانشگاه علوم پزشكي يزد و نهاد‌هاي مرتبط، غربالگري ساير بيماري‌هاي غير واگير نيز براي اهداكنندگان خون در استان يزد انجام شود.

مقالات ديگر:ايمپلنت

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.